så höga krav på barn numera

För nån vecka sen fick jag ett mejl från Cassandras skola att dom haft avstämning i läsning med henne. Tydligen är de vissa mål som elever MÅSTE nå i åk 1. Jag blev chockad när jag läste de här. 
Redan i 1:an ska eleverna nå viss antal poäng, kunna vissa saker för att få gå vidare! Är de bara jag som tycker de här är sjukt?! Mina minnen av dom 2 första åren i skolan är bara positiva. Högstadiet är en helt annan femma, men just dom 2 första åren var roliga, intressanta och jag har bara positiva minnen. Men de har inte Cassandra. Hon har ett flertal gånger haft "ont i magen" för att hon ville inte till skolan. Att gå till skolan är mer ett måste än roligt. Så hennes minnen av åk 1 kommer inte bara vara positivt. Så hur kommer de inte vara i 2:an? Vilka krav kommer dom ha på eleverna då? 
Jag tycker att de är sjukt att man redan som 7-åring ska uppnå vissa mål och poäng och ha många läxor varje vecka. Så jag kan förstå att ungdomarna är extremt skoltrötta när dom börjar gymnasiet. För är de sånna här krav när man bara går 1:an så lär de vara helt sinnesjuka krav när dom börjar högstadiet och gymnasiet.
 
De är nästan så de börjar redan i dagis åldern... man ska HELST gå på toaletten eller åtminstone på pottan senast vid 3-årsåldern. Helst. Går de över 4 år så är de inte normalt. De är knappt så dom kan säga flera fulla meningar vid 3-årsåldern, men dom ska vara fullt pottränade då.?! 
De är så sjukt hur de är numera.!! 
 
Men jag är väldigt stolt över båda mina barn.
Cassandra läser mycket och hon läser bra. Skolan har sagt till henne att hon måste fortsätta läsa i sommar, vilket i mina öron låter nästan som en läxa. Nu är biblioteket ett mycket vanligt ställe för oss att gå till, så jag har frågat redan innan den här avstämningen om hon nångång vill låna egna böcker som hon kan läsa själv. Och de vill hon. Så de är det vi ska göra. Hon får låna vilka böcker hon vill och vi ska tillsammans göra så att läsning blir någonting roligt. För just nu, de skolan lyckats med inom de här området, är att få läsning till nånting jobbigt.